En handbok för dig som vill skapa berättelser som formar framtiden.
I dag, mer än någonsin, gäller sanningen att starkast berättelse vinner. Och det är inte en fråga om storytelling, om budget eller konceptutveckling. Det handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer dina affärs- eller organisationsmål för att väcka känslor.
Strategiskt berättande handlar om hur såväl organisationer och företag som ekonomin och samhället i stort påverkas när masskommunikation ersätts med masskonversation. Boken innehåller även många konkreta exempel och praktiska verktyg för att själv komma igång med att bygga sitt egna narrativ och utveckla sitt ledarskap.
Boken tar sin utgångspunkt i hur världen förändrats, hur osanna historier och nyheter kan framstå som sanna och spridas i egna bubblor. Har bilden av verkligheten blivit viktigare än verkligheten?
Per Schlingmann har gjort sig känd som en skarp researcher, efterfrågad föreläsare, prisad kommunikatör och mångsidig författare. Han har lång erfarenhet inom både svenskt näringsliv och politik där han bl.a. gjort avtryck som chefsstrateg i samband med förnyelsen av Moderaterna. Som författare har Per Schlingmann en imponerande bredd med böcker inom management, deckare, mat och feelgood, och har skrivit ett antal böcker tillsammans med Kjell A. Nordström.
Boken är pedagogisk och ger en uppdaterad bild av betydelsen av att ha makten över berättelsen. För mig ger boken en ovärderlig översikt över vad som krävs för den som vill äga narrativet. – Jenny Strömstedt, journalist, TV4
Strategiskt berättande fångar hur vår tid behöver berättelser som skapar förståelse och samlar oss kring en gemensam riktning. Boken visar hur starka narrativ, stora som små, kan bygga broar mellan grupper, generationer och perspektiv. Med tydliga verktyg och inspirerande exempel blir detta en bra guide för att leda med samverkan! – Camilla Wallander, VD för Berghs School of Communication