Carl Fredrik Adelcrantz var en av de centrala kulturpersonerna i svenskt 1700-tal med en enastående maktposition som ledande arkitekt, chef för landets statliga byggande, hovman, grundare av Konstakademien i dess nuvarande form för 250 år sedan, dessutom preses i Vitterhetsakademien och Vetenskapsakademien.
Samtidigt var han en förfinad, generös och anspråkslös man, som lät kärleken till konsterna urholka hans egen ekonomi. Han har ritat några av de finaste byggnaderna från 1700-talet som Kina slott, Drottningholmsteatern, Gustav III:s skändligen rivna operahus och Sturehovs slott, dessutom lysande inredningar på Stockholms slott.
Mot bakgrund av nytt källmaterial, hand religiöst pietistiska bakgrund, betydande konstsamlande och konstteoretiska författarskap ges för första gången ett allsidigt porträtt av denne mästare i svensk arkitektur. Detta får sin rättvisa framställning med ett rikt bildmaterial.
Fredric Bedoire är professor em. från Kungliga Konsthögskolan och vice preses i Konstakademien har i flera uppmärksammade verk på ett för Sverige unikt sätt kunnat sammansmälta arkitektur med kultur- och ekonomisk historia samtidigt som han skildrat fängslande människoöden. Inte minst har det kongeniala samspelet mellan text och bild uppmärksammats av kritiken. Bedoire har bland annat skildrat Villastaden i Stockholm med finanssfärens högsta societet, de första turisterna under 1800-talet och grundaren av Konstakademien, arkitekten Carl Fredrik Adelcrantz. Han belönades med Stora Fackbokspriset för Den svenska arkitekturens historia (2015), tusen års utveckling i två delar.